Stoep, column

Voor het werk heb ik verschillende keren in de Verenigde Staten mogen verblijven. Ik zou nooit Nieuwe Wetering verruilen voor San Diego of Atlanta, maar om in die steden en in die staten rond te dwalen was echt een voorrecht. De motels, hamburgers en natuurschoon, het is geweldig. Wat mij is opgevallen, is het vaak ontbreken van erfafscheidingen. Geen heggen of hekken. Gewoon het gras dat overgaat in de straat. En ja, geen stoep. In de steden zie je een trottoir, maar daar buiten ontbreekt een voetpad. Dat komt natuurlijk omdat iedereen een auto heeft. De hond uitlaten doet een Amerikaan misschien te voet, maar dan houdt het wel zo’n beetje op.

Nu ben ik toevallig een meer dan enthousiaste wandelaar. Ja, ik heb zelfs de hele pelgrimsroute van Amsterdam naar Santiago de Compostella gelopen. Dat betekent ongeveer 2400 kilometer pelgrimspad door Nederland, België, Frankrijk en Spanje. Niet altijd is er een trottoir in de smalle Franse weggetjes dus daar loop je net als in Amerika op het autoasfalt. Geen ramp, want veel verkeer is er op die eenbaanswegen in Frankrijk niet.

Waar gaat dit over. Wat heeft dit met onze mooie gemeente te maken? Ik heb de gewoonte om ook hier in de omtrek lekker een eindje te lopen. En zo loop ik wel eens naar de winkels op het Noordplein om daar een boodschap te doen. Op de terugweg ben ik eens langs de Braassemerdreef gelopen. Eens wat anders, dacht ik. Wie schetst mijn verbazing dat er niet eens een stoep is aangelegd? Wel een nieuwbouwwijk aanleggen, een mooi vrijwel rechte ontsluitingsweg, een fietspad er langs maar geen stoep. Dat vond blijkbaar niemand nodig.

Ik zie het al voor me. Een nieuwbouwwijk, veel jonge gezinnen, kinderen. Dat betekent moeders met kinderwagens, kinderen op de eerste fiets met of zonder zijwieltjes, scholieren naast en door elkaar met de oortjes in en de smartphone in de hand, scooters, racefietsers, ouderen op de elektrische fiets. Het krioelt door elkaar, botst, schommelt, scheldt, vloekt.

Hoe is het mogelijk in deze tijd dat al het verkeer behalve de auto’s het met één smal stukje asfalt moeten doen? Sterker nog, het fietspad is aan een kant van de weg geplaatst, zodat het ook nog eens twee richtingsverkeer betreft. Welke stedenbouwkundige of andere doorgeleerde slimmerik zou dit zo gepland hebben? Gehoord in het nieuws van deze week: het aantal ongelukken met fietsers is weer toegenomen. Daarbij zijn het vooral ouderen met hun e-bikes het slachtoffer. Kan er aan de verkeerssituatie van de Braassemerdreef nog iets veranderen? Alstublieft voordat er zo’n ongeluk heeft plaatsgevonden en niet pas in paniek als de ambulance al heeft moeten uitrukken.

 

Gijs Korevaar


Terug naar overzicht